اقتصادی سه‌شنبه، 29 مهر 1399 - 12:04

در کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز مطرح شد؛

تقویت صنعت اکوتوریسم؛ اولویت البرز

تقویت صنعت اکوتوریسم؛ اولویت البرز

راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی استان البرز، در دهمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اکو البرز؛ «پرهام رضایی» در دهمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز اظهار کرد: امروزه در کشورمان یکی از پرچالش‌ترین مسائل، انقباض اقتصادی در کسب و کارها است و باید راهکاری برای موضوعات البرز در این حوزه پیدا کرده و راه کسب و کار برای فعالان اقتصادی استان را هموار کنیم تا کمتر شاهد چالش در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه به مرور زمان چالش‌ها و موانع سد راه فعالیت‌های اقتصادی حادتر از گذشته می‌شود، گفت: این مسئله در بخش‌های مختلف اقتصادی موجب می‌شود که فعالان این حوزه انگیزه کار را از دست بدهند و باید برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز ضمن تاکید بر نقش مهم این مجموعه در تسهیل‌گری برای بخش خصوصی گفت: در کنار ظرفیت‌هایی مانند وجود حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در البرز، پتانسیل‌های بالایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی در این استان وجود دارد که بخش مهمی از آن برای مردم هنوز ناشناخته است.

وی با اشاره به برگزاری سالیانه جشنواره لاله‌ها در اوایل سال در یکی از روستاهای جاده چالوس بیان کرد: به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن امسال با محدودیت مواجهه شد، اما نشان داد که این رویداد، یک ظرفیت مناسب در زمینه جذب گردشگر برای البرز است و باید از این پتانسیل استفاده کرد.

رضایی با اشاره به افزایش چند برابری خریدهای آنلاین توسط مردم در بستر فضای مجازی در سال جاری افزود: باید به سمتی پیش برویم که از این ‌ظرفیت برای معرفی و فروش هر چه بیشتر صنایع دستی نیز استفاده کنیم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تفاهم‌نامه منعقده میان اتاق بازرگانی البرز و اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور پیشبرد اقدامات سازنده در حوزه‌هایی همچون گردشگری گفت: در سطح کشو نیز حمایت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران یک ظرفیت و پتانسیل مناسب برای معرفی بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری و صنایع دستی است.

رئیس اتاق البرز با اشاره به اینکه امروز فضا برای فعالیت انجمن‌های بخش خصوصی مناسب است، گفت: در این زمینه تعامل خوبی از سوی دولت وجود دارد و دولتی‌ها از چنین فعالیت‌هایی استقبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران، یک جنگ تمام عیار اقتصادی بوده و فشار زیادی بر روی فعالان این حوزه وارد است، عنوان کرد: به یقین به سمتی پیش می‌رویم که خیلی از بنگاه‌های اقتصادی و مجموعه‌های بزرگ صنعتی در ایران تعطیل شود؛ چون هدف دشمن از تحریم همین است.

آسیب ۹۷ درصدی صنعت گردشگری از کرونا

در ادامه جلسه رییس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: بعد از شیوع کرونا در کشور حدود ۹۷درصد کسب و کارهای وابسته به گردشگری تعطیل شد؛ البته قبل از اینکه درگیر بیماری فوق شویم، نیز در این مورد وضعیت خوبی نداشتیم اما وضع کنونی بدتر است.

«علی اکبر عبدالملکی» با اشاره به اینکه ایران ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد اما متاسفانه از این پتانسیل در جذب گردشگر خارجی استفاده نشده است، گفت: زمانی که روزانه حداقل ۳ تا ۴ میلیون بشکه فروش نفت داشتیم و نفت کشور بشکه‌ای ۱۳۰ دلار فروخته می‌شد، باید زیرساخت‌های صنعت گردشگری ایران با اقداماتی مانند افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای توسعه می‌یافت.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق ایران با اشاره به اینکه اکنون روزانه ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داریم و نفت بشکه‌ای ۴۰ دلار به فروش می‌رسد، توضیح داد: تحت تاثیر این رکود دولت دیگر نمی‌تواند به حوزه گردشگری و فعالان بخش خصوصی در این عرصه تزریق مالی انجام دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی را به جایگاه واقعی خود برسانیم، عنوان کرد: تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی در قالب وام سفر فراهم شده تا در اختیار مسافران هتل‌ها و دیگر مراکز اقامتی قرار داده شود، بهتر است شرایط به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند از این تسهیلات برای خرید از فروشگاه‌های صنایع دستی نیز استفاده کنند.

البرز برندی در حوزه گردشگری سلامت شود

در این نشست «فریدون محمدی» نیز ضمن تاکید بر مشارکت خوب اتاق بازرگانی البرز در حوزه گردشگری استان بیان کرد: در این زمینه مجموعه اتاق البرز، تفاهم نامه‌ای با اداره کل میراث فرهنگی البرز منعقد کرده که به یقین مبنای همکاری‌های خوب در آینده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با این توضیح که زیرساخت‌ها در این حوزه‌ها متناسب با استان شدن البرز شکل نگرفته است، عنوان کرد: باید به دنبال راهکارهای مناسب برای معرفی هرچه بیشتر جاذبه‌های البرز به مردم استان و کشور باشیم.

وی در ادامه از اهمیت جذب گردشگر خارجی و داخلی سخن گفت و افزود: به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست اما باید با نگاهی بین‌المللی و فراتر ازآن بتوانیم صنعت گردشگری ایران را توسعه دهیم.

محمدی با اشاره به اینکه مجموعه میراث فرهنگی در خدمت فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی خواهد بود، توضیح داد: درحوزه گردشگری برنامه اصلی برای استان تبدیل البرز به بازار اصلی گردشگری کشور در بحث بوم‌گردی است و در کنار آن باید این استان به برندی در گردشگری سلامت تبدیل شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه اولویت مجموعه میراث فرهنگی البرز تمرکز بر اکوتوریسم یا گردشگری مبتنی بر طبیعت‌گردی است، عنوان کرد: در این راستا کار در چند روستای شهرستان کرج از جمله یک روستا در جاده چالوس را آغاز کرده‌ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگر خارجی پروژه اکوکمپ طبیعی در اشتهارد اجرایی می‌شود.

فعالان صنعت گردشگری منتظر دولت نمانند

در ادامه «شادی حاضری» رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز نیز گفت: تحت تاثیر شیوع کرونا تعداد گردشگران خارجی ایران به ۷۴ نفر در سه‌ماهه نخست سال جاری رسید؛ در حالی که این آمار در مدت مشابه سال قبل برابر دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است و این نشان از خسارت ۱۰۰ درصدی در حوزه مربوطه دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی داخلی در کشور کمتر شده است، توضیح داد: خیلی از این نمایشگاه‌ها در سطح روستاها و شهرهای کشور تعطیل شده است.

رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: در تدوین استراتژی گردشگری، لازم است نگاه ملی بر نگاه پروژه محور غلبه داشته باشد. همچنین با توجه به کرونا، فرصت مناسب برای ارائه برنامه‌های کوتاه مدت ۳ تا ۴ ماهه در حوزه گردشگری و صنایع دستی است تا با تلاش اعضا، هنرمندان و گردشگران، زودتر منجر به نتیجه شود، در بخش خصوصی نباید منتظر اتفاق بود و نیاز است که با طرح و ایده پیش رویم.

حاضری با این توضیح که حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های صنایع دستی نباید تکراری و مشتمل بر مشارکت افراد خاص باشد، گفت: لازم است غرفه‌هایی در این نمایشگاه‌ها در اختیار دیگر هنرمندان قرار گیرد.

وی ضمن اعلام آمادگی فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری در تدوین استراتژی توسعه گردشگری و صنایع دستی استان گفت: برنامه‌ریزی در این زمینه باید مبتنی بر ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری، طبیعی، مناسبت‌ها و برنامه‌های محلی در روستاها باشد.

حاضری بیان کرد: فعالان بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی البرز باید از برگزاری تمامی نمایشگاه‌های خصوصی و دولتی ویژه صنایع دستی در استان مطلع شوند تا در این عرصه‌ها حضوری فعال داشته باشند.

رییس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز در پایان، با طرح سه پرسش در خصوص گردشگری و صنایع دستی در خصوص شیوه ثبت ملی آثار تاریخی البرز، چگونگی حضور هنرمندان استان در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی و تسهیلات حمایت از هنرمندان و صنعتگران، خواهان توجه جدی‌تر به ظرفیت‌های بخش خصوصی شد.

انتهای پیام/

جدیدترین‌ها